Inflatie is voortdurend in het nieuws. Dit komt door de stijging van de benzineprijzen, de oorlog in Oekraïne en de pandemie die de toeleveringsketen blijft beïnvloeden.
Een sector die gespaard lijkt te zijn gebleven van deze prijsstijging is CBD, waar de prijzen gestaag dalen.
Hoewel de kosten van de materialen die nodig zijn om hennep te verbouwen aanzienlijk zijn gestegen, zorgt felle concurrentie ervoor dat consumenten elke dag kunnen profiteren van lagere prijzen.
Helemaal aan het begin van de pandemie was er meer vraag dan aanbod en niet genoeg CBD om de honger van de consument te stillen. Vandaag de dag is het tegenovergestelde waar, met een aanbod dat nu de vraag ver overstijgt.
Te veel CBD op de markt
De concurrentie tussen CBD-winkels is nog nooit zo hevig geweest. De reden: een overvloed aan CBD op de markt.
Elk bedrijf dat de prijs van CBD wil verhogen is ten dode opgeschreven. CBD-consumenten bevinden zich vandaag de dag in een sterke positie omdat ze zoveel opties hebben, en het verhogen van prijzen is een gevaarlijk spel. Daarom daalt de prijs van CBD voortdurend.
Producenten voelen de druk
Terwijl de prijs van de materialen voor het kweken van hennep stijgt, blijft het rendement van de oogst voor de kwekers dalen. Opnieuw zorgt de overvloed aan CBD op de markt voor hevige concurrentie tussen kwekers, die gedwongen worden hun prijzen te verlagen terwijl ze extra kosten moeten maken.
De oorlog in Oekraïne heeft ook gevolgen voor de CBD-industrie, aangezien Oekraïne en Rusland 28% van alle meststoffen ter wereld exporteren (die stikstof, fosfor en kalium bevatten). Handelsverstoringen en economische sancties in verband met de oorlog hebben deze export aanzienlijk verminderd en de prijs van meststoffen is verdubbeld.
Wat is de volgende stap voor de CBD-markt?
Terwijl de winkelprijzen in CBD-winkels zich momenteel lijken te stabiliseren rond €6-7 per gram, daalt de koopkracht van consumenten omdat een groter deel van hun budget opgeslokt wordt door benzine, voedsel en andere goederen waarvan de kosten zijn gestegen door inflatie.
Tenzij producenten er collectief in slagen om hun prijzen te verhogen, lopen sommigen het risico om uit de markt te worden gedrukt door anderen die het zich nog steeds kunnen veroorloven om tegen lage prijzen op groothandelsniveau te verkopen.